26 października 2014

Tarta z serem pleśniowym i gruszkami

Prosta przystawka o ciekawym smaku, dzięki połączeniu słodkich gruszek i ostrych serów pleśniowych. A do tego łatwa w przygotowaniu.


Składniki na ciasto:
250 g mąki
120 g zimnego masła
1/4 szklanki posiekanych bądź startych orzechów laskowych (włoskich)
1 żółtko
2 łyżki zimnej wody
szczypta soli

Nadzienie:
2 duże gruszki
150 g niebieskiego sera pleśniowego, twardego (można też użyć miękkich serów)
200 g serka mascarpone
1 łyżka czerwonego wina (ja użyłam śliwkowego)
2 gałązki świeżego tymianku
1 łyżka brązowego cukru
sól, pieprz

Mąkę z solą, masło oraz orzechy połączyć tak aby powstała kruszonka. Dodać żółtko oraz wodę i całość energicznie zarobić na jednolitą masę. Ciasto zawinąć w folię spożywczą i schować na godzinę do lodówki.
Piekarnik nagrzać do 180 st. C. Następnie ciasto rozwałkować, wyłożyć nim uprzednio wysmarowaną masłem oraz oprószoną tartą bułką formę (ja użyłam dwóch mniejszych form do tarty). Nakłuć widelcem i wyłożyć pergaminem na który wysypać suchą fasolę, aby obciążyć spód. Piec 10 minut. Zdjąć pergamin z fasolą i piec kolejne 5 minut.
W tym czasie przygotować w blenderze nadzienie. Ser pleśniowy połączyć z mascarpone, winem, listkami tymianku i całość dobrze zmieszać, by powstała jednolita masa. Wyłożyć ją na podpieczony spód. Ułożyć na nim uprzednio obrane gruszki (mogą być ze skórką, jeśli nie jest ona zbyt twarda). Oprószyć solą, pieprzem i brązowym cukrem. Piec 20 minut do zrumienienia wierzchu.
Tarta jest doskonała jak już ostygnie, ale na ciepło też smakuje wspaniale. Smacznego!




Pomysł zaczerpnęłam z miesięcznika Kuchnia.

1 komentarz: